Saturday, June 5, 2010

pindahkan sakit isteriku kepadaku..


arini nak share cite yang i baca ari 2..

isterinye da seharian menanggung sakit nak bersalin, tapi baby yang dtunggu2 xjugak keluar. isterinye semakin letih. sekejap baring, sekejap bangun, sekejap berjalan. sebelum ni anak pertama n kedua, sakit bersalin cuma 3 4 jam je. doktor cakap mungkin sebab baby besar n susah ckit.

suami cube menenangkan isteri. air selusuh sudah dberi minum, solat hajat n doa da dbaca. segala salah isteri da dmaafkan. apa lagi ikhtiar? dalam simpati suami berkata, 'Ya Allah, kalau boleh pindahkn sakit isteriku kepadaku, Engkau pindahkanlah Ya Allah.'

ketika isteinya ditolak ke bilik bersalin, si suami yang dluar kelihatan sungguh resah. tibe2 die terasa urat pinggangnya bagai drentap2. tulang belakang bagai dpusing2 n tulang punggung merenggang. peluh memercik satu badan. terasa sesak nafas. ketika itu suami terbayang bagaimana deritanya kesakitan yang ditanggung ibunya ketika nak melahirkannya dulu. 'patutlah Allah letakkan syurga itu dbawah tapak kaki ibu. sakitnya ya Rabbi, ibu bersabung nyawa rupenye. bukan mudah menjadi ibu..' hampir 20 minit bertarung, akhirnya kesakitan yang sukar untuk dceritakan itu reda n hilang sekelip mata. die terus ke sisi isterinya n rupe2nye si isteri telah selamat bersalin dengan tenang.

betapa mulia ati suami ni kan yang xsanggup tengok keadaan isteri yang sakit 2.. lepas baca cite, baru i tau sakit2 yang i alami b4 tis belum cukup lagi macam sakit yang ibu rasa masa nak melahirkan.. mungkin yang belum penah alami macam i ni xdapat nak bayangkan macam mana rasanya.. tapi kini i sedar, wanita sememangnya orang yang paling kuat tahan sakit kerana sakit bersalin dkatakan merupakan sakit ke2 azab selepas menghadapi sakaratul maut.. selayaknyalah SYURGA ITU DI BAWAH TAPAK KAKI IBU..

9 comments:

A D I A said...

uwaaa sedihnya baca, terbayang2 waktu nak bersalin nanti. tapi lama lagi la. mmg pun perempuan ni tahan sakit banding laki. dalam sakit2 perempuan leh buat kerja2. laki jgn harap la. manja hehe.

MiSs FaiRlaDy JiM said...

hurmmm so bila cik nunu nak merasa sakit nak bersalin anak sulung yer??

Kaseh NazLieza said...

ohhhh....itulah pengalaman akk mse nk bersalin dulu...3 hari sakit...trauma mngingatnya.,..tp kurniaan Illahi sungguh indah mnghilangkan kesakitan..

tp pelik...org sekarang sungguh mudah membuang bayi sewenang2nyer..di mana rse perikemanusiaan itu..

sama2 kita hindari k..

JMR said...

baca ni sambil berlatar blakang kan lagu isteri kopratasa...

POSH76 said...

yelah lelaki sakit sunat pun bising...tngk inilah pengorbanan seorang IBU....

Ogy said...

huhhu mmg sakit giler oooo tiada sakait lain yg lebih sakit...insaf2..selalu je nk gado2 dgn mak...hikss

NUNU EERA said...

sis POSH: sunat 2 sakit yek?? hehe..

Miss Romeo said...

interesting ;)

Zue said...

dear...mmg sgt skt...tuhan je yg tahu camne rs skt melahirkn...tp, d'saat bayi selamat d'lahirkn & d'letakkn didada, hilang semua rs skt...hny kegembiraan n rs syukur yg xputus2...(^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...