Monday, October 25, 2010

a Gift of Life..


derma organ dan tisu..? erm.. nak derma darah pun da menggigil2 ni kan pulak nak derma organ kan..? banyak kan yang kite dengar tentang ape kemungkinan yang boleh terjadi untuk penderma organ yang masih hidup ni.. contohnye: kemungkinan semasa pembedahan pemindahan buah pinggang tidak berjaya dan penderma akan meninggal dunia.. tapi mungkin ramai yang masih kurang pendedahan dengan transplantasi..

Apa itu transpantasi (permindahan organ)?
Transplantasi adalah pembedahan yang melibatkan pertukaran organ atau tisu yang mengalami kegagalan fungsinya dengan organ atau tisu yang berfungsi dengan lebih memuaskan daripada seseorang penderma yang telah meninggal dunia.


Organ yang boleh didermakan:
  • buah pinggang
  • jantung
  • hati
  • paru - paru
  • pankreas
Tisu-tisu yang boleh didermakan:
  • mata
  • tulang
  • kulit
  • injap jantung


ni statistik penderma organ dan juga orang yang memerlukan organ.. pesakit yang memerlukan orang meningkat setiap tahun tapi jumlah penderma organ boleh dikatakan sama setiap tahun.. kenapa ye?? mungkin sebab kite rasa takut dan kurang pendedahan tentang ini.. sekarang ni kat Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) tengah jalankan kempen ni.. so kepada sesapa yang berminat untuk menderma boleh terus dapatkan maklumat di sana..

your organ may help change the lives of others..


p/s: honestly, i masih rasa takut untuk derma darah..

6 comments:

POSH76 said...

bagus gak pendedahan ni...ialah kalau dah takde berguna pada yang masih ada..besar pahalanyer

.s.o.f.i.a. said...

berminat gak....... hmmm, nak kena pi daftar nie...... =)

Mr.P said...

header anda canteek!
saye da calonkan anda untuk sertai pertandingan header tercantik oleh ms alienelliz

http://deusakira.blogspot.com/2010/10/header-saya-konpem-cantik.html

y@n@ M!B said...

xsilap kena isi borang kn kt sepital²...tp xtau cane prosedur dia..hehe~

kita xleh derma drh..berat x cukup! ngee~ =)

J.M.R said...

sy dermakan perut sy pd sapa yg memerlukan...

Anna Boleyn said...

ehhhh itu...kenapa ada lambang UM? kat Um ke ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...