Thursday, October 13, 2011

Bandung: Tangkuban Parahu..

Perjalanan untuk sampai kat gunung ni lebih kurang sejam je dari bandar.. Di sepanjang perjalanan, pemandangan memang cantik dan banyak jugak benda- benda baru yang kite dapat tengok.. Jalan die pulak belok-belok macam nak pegi Cameron Highland.. Gunung ni mempunyai ketinggian 2.084 meter..  Suhu rata-rata hariannya adalah 17oC pada siang hari dan 2 oC pada malam hari.. 


Here we are.. Salah satu gunung berapi yang masih diawasi sebab masih aktif sampai sekarang.. Takut jugak sebab boleh nampak asap-asap ataupun wap belerang kuar dari celah-celah kawah tu.. Tapi masa angin bertiup bau belerang ni, ya ampuun..


Okkey, iklan jap.. Posing dulu.. ;)


Tangkuban parahu ni ade cerita die tersendiri tau.. Nama die pun dapat dari kisah perahu terbalik yang boleh dilihat dari permukaan atas dan tepi gunung ni yang menyerupai perahu terbalik tu..


Asal-usul Gunung Tangkuban Parahu dikaitkan dengan legenda Sangkuriang, yang dikisahkan jatuh cinta kepada ibunya, Dayang Sumbi. Untuk menggagalkan niat anaknya menikahinya, Dayang Sumbi mengajukan syarat supaya Sangkuriang membuat perahu dalam semalam. Ketika usahanya gagal, Sangkuriang marah dan menendang perahu itu, sehingga mendarat dalam keadaan terbalik. Perahu inilah yang kemudian membentuk Gunung Tangkuban Parahu..  INFO: Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas..

Iklan dari Mama Aini dan Papa Is pulak.. hehe..


Tiket masuk untuk sorang Rp 50,000.. Lebih kurang RM 18.. Kire mahal jugak kan tiket ni tapi ini termasuk insuran kalau terjadi pape masa masuk kawasan gunung Tangkuban Parahu ni..


p/s: Sape yang bawak kitorang jalan-jalan.? Kene tuggu next entri.. ;)

5 comments:

Melati Qistyna's Mummy said...

sonok ye jenjalan mkn angin.... cuci mata.. cuci poket...ehehehhe

Mama Gee said...

adee plaklah jatuh cinta dgn ibu snediri...isk3..

seronoknyaa dpt berjlan2... :)

CouLeur de Chiqu3 said...

next year pi sana..yehu..xsabooo....

any tips do and does masa kt indo??

POSH76 said...

bessnyer

Fabulous Me said...

Such a wonderful family. S U K E ! !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...